Αφού παρακολουθήσετε την ταινία αμερικανικής παραγωγής Τροία (του 2004, σε σκηνοθεσία Βόλφγκανγκ Πέτερσεν και σενάριο Ντέιβιντ Μπένιοφ, με πρωταγωνιστές τους: Μπραντ Πιτ, Έρικ Μπάνα, Ορλάντο Μπλουμ και Πήτερ Ο' Τουλ) και έχοντας ολοκληρώσει το έπος του Ομήρου Ιλιάδα, να ετοιμάσετε ένα κείμενο 80 - 100 λέξεων στο οποίο:
α) θα επισημάνετε τις ομοιότητες και τις διαφορές των δύο έργων και
β) θα εκφράσετε την κριτική σας άποψη για την ταινία και το ομηρικό έπος.
Ακολουθεί το link στο you tube της ταινίας και ένα μικρό απόσπασμα αυτής.
Η ταινία ΤΡΟΙΑ που βασίστηκε στον Τρωικό πόλεμο και στην Iλιάδα του Ομήρου έχει πολλές ομοιότητες με τα γεγονότα του τρωικού πολέμου και το έργο του Ομήρου. Παρόλα αυτά υπάρχουν και κάποιες διαφορές.
ΑπάντησηΔιαγραφή1.Στην Ιλιάδα ο πόλεμος κράτησε 10 χρόνια ενώ στην ταινία 17 ημέρες.
2.Στην Ιλιάδα ο Πάτροκλος δεν ήταν ξάδερφος του Αχιλλέα αλλά ο καλύτερός του φίλος.
3.Ο Αχιλλέας δεν έχει προλάβει να δει και να θαυμάσει τον Δούρειο Ίππο, γιατί είχε πεθάνει, ενώ στην ταινία συμμετέχει και στο σχέδιο της άλωσης της πόλης του Ιλίου με τον Δούρειο Ίππο.
4.Στην Ιλιάδα ο Πάρης πεθαίνει, το μωρό του Έκτορα σκοτώνεται και η γυναίκα του Έκτορα σκλαβώνεται. Όμως, στην ταινία Τροία προλαβαίνουν να φύγουν με ασφάλεια από την πόλη τους.
5.Τον Αγαμέμνονα τον σκότωσε η γυναίκα του η Κλυταιμνήστρα, αμέσως μετά τον πόλεμο, όχι οι Τρώες, όπως προβάλλεται στην κινηματογραφική ταινία.
6.Επίσης, μια βασική διαφορά είναι πως στην Ιλιάδα ο ρόλος τον θεών είναι πολύ σημαντικός. Οι θεοί συμμετέχουν και παρεμβαίνουν στη ζωή των ηρώων και εξαιτίας αυτών ή χάρη σε αυτούς πεθαίνουν και τιμωρούνται ή ευνοούνται πολλοί από τους ήρωες. Αντίθετα, στην ταινία, οι θεοί δεν έχουν και τόσο μεγάλη συμμετοχή και παρουσία στα ανθρώπινα πράγματα, δεν διαδραματίζουν μεγάλο ρόλο.
Ερμείδου Αναστασία, Β1
Έχοντας ολοκληρώσει το ομηρικό έπος "Ιλιάδα" κι έχοντας παρακολουθήσει την ταινία Τροία,μπορεί κανείς να διακρίνει αρκετές ομοιότητες, αλλά και διαφορές μεταξύ των δύο έργων.
ΑπάντησηΔιαγραφήΜια βασική διαφορά των δύο έργων είναι η διαφορά του τέλους τους. Ενώ η Ιλιάδα τελειώνει με το θάνατο του Έκτορα, η ταινία Τροία τελειώνει με την κατάληψη της πόλης από τους Αχαιούς και το θάνατο του Αχιλλέα.
Μια επίσης βασική τους διαφορά είναι το γεγονός ότι, παρόλο που στην Ιλιάδα ο Όμηρος έχει συμπτύξει όλα τα γεγονότα του πολέμου μέσα σε 51 ημέρες, κάνοντας αναδρομές στο παρελθόν, στην ταινία τα γεγονότα παρουσιάζονται με τη χρονολογική σειρά που συνέβησαν.
Επιπλέον, μια αξιοσημείωτη διαφορά των δύο έργων είναι το γεγονός πως στην Ιλιάδα η παρέμβαση κι η δράση των θεών στη μάχη και γενικότερα σ' όλο το έπος είναι συχνή, ενώ στην ταινία Τροία όχι.
Παρόλες τις διαφορές τους, τα δύο έργα έχουν κι αρκετές ομοιότητες.
Μια βασική ομοιότητά τους αποτελούν οι όμοιες συγκρούσεις και μονομαχίες μεταξύ Αχαιών και Τρώων, εάν εξαιρέσουμε την κατάληψη της Τροίας. Παραδείγματα αποτελούν: η μονομαχία Πάτροκλου-Έκτορα, Έκτορα-Αχιλλέα κ.ά.
Μια ακόμη αξιοσημείωτη ομοιότητα είναι το γεγονός ότι και στα δύο έργα γίνεται αναφορά στην ικεσία του Πριάμου, η οποία, επίσης, παρουσιάζεται κατά τον ίδιο τρόπο.
Αυγενάκης Γιώργος, Β1
Υπάρχουν διαφορές και ομοιότητες στην ταινία ''Τροία'' και στο έπος της Ιλιάδας. Κάποιες από τις ομοιότητες ακολουθούν στις επόμενες σειρές: Αρχικά, παρουσιάζονται όλοι οι πρωταγωνιστές και στα δύο έργα. Επίσης, βλέπουμε όλες τις σκηνές και τις μάχες να είναι ίδιες, ως προς τα πρόσωπα, τη σκληρότητα, τους διαλόγους.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕκτός από τις ομοιότητες , υπάρχουν και κάποιες διαφορές. Μία από αυτές είναι ότι στο κείμενο του Ομήρου όλες οι σκηνές περιγράφονται πολύ αναλυτικά, με λογοτεχνικό ύψος και πολύ προσεγμένη γλώσσα και με λεπτομέρειες περιγραφές πολύ ζωηρές. Αντίθετα, στην ταινία οι σκηνές δίνονται συνοπτικά, όχι διεξοδικά.
Το θέμα της Ιλιάδας, το οποίο είναι η μήνις του Αχιλλέα παραμένει το ίδιο και στα δύο έργα (ταινία-έπος Ομήρου). Και στα δύο έργα τα γεγονότα διαδραματίζονται την ίδια χρονική στιγμή και υπάρχουν πολλές αναδρομές στο παρελθόν. Η πλοκή των συμβάντων είναι σχεδόν η ίδια με λιγοστές διαφορές.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑπό την άλλη μεριά, στο έπος του Ομήρου, οι συναντήσεις και συζητήσεις των προσώπων δίνονται πιο αναλυτικά ενώ στη ταινία κάποιες σκηνές παραλείπονται. Στο Ομηρικό έπος, χρησιμοποιούνται παρομοιώσεις διεξοδικές και σχήματα λόγου, τα οποία προσδίδουν λογοτεχνική χροιά στο έργο, ζωηρές και αναλυτικές περιγραφές, κάτι που φυσικά δεν συμβαίνει στην ταινία.
Κατά τη γνώμη μου, το Ομηρικό έπος παρουσιάζει τα γεγονότα πιο αναλυτικά με πολλές λεπτομέρειες πράγμα που το κάνει πολλές φορές βαρετό και ακατανόητο. Ωστόσο, η λογοτεχνική αξία και η ποιητική δεινότητα του Ομήρου ξετυλίγεται κατά την ανάγνωση και ανάλυση του έργου του και μας μαγεύει. Αντίθετα, η ταινία είναι ένας πιο ευχάριστος τρόπος να μάθει κανείς για το πώς διαδραματίστηκαν τα γεγονότα στην εποχή. Ωστόσο, πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί ώστε να εντοπίζουμε αλλαγές στο σενάριο και την παρουσίαση των γεγονότων για αποφυγή παραποίησης της ιστορίας μας.
Αλεξανίδης Οδυσσέας, Β1
Μετά την παρακολούθηση της ταινίας Τροία και την ανάγνωση – ανάλυση του ομηρικού έπους Ιλιάδα, οι διαφορές που εντοπίζουμε είναι οι ακόλουθες:
ΑπάντησηΔιαγραφήΣτην ταινία, ο Πάτροκλος παρουσιάζεται ως ξάδερφος του Αχιλλέα, ενώ στην Ιλιάδα είναι ο καλύτερος φίλος του. Επιπλέον, στο ομηρικό κείμενο η Ανδρομάχη γίνεται δούλα του Μενέλαου ενώ ο γιος της και του Έκτορα, ο Εκτορίδης, πεθαίνει αφού οι Αχαιοί τον πέταξαν από τα ψηλά τείχη της Τροίας, μετά την άλωση της πόλης και τη σύλληψη των κατοίκων της. Αντίθετα, στην ταινία φαίνεται ότι ο διάδοχος του Πριάμου με την οικογένειά του ξεφεύγουν τον κίνδυνο γλιτώνοντας τη ζωής τους φεύγοντας από μια μυστική έξοδο.
Επιπλέον, ο Αχιλλέας στην ταινία παρουσιάζεται να βρίσκεται μέσα στο Δούρειο Ίππο με άλλους συμπολεμιστές και επινοητές του ξεχωριστού αυτού αλόγου και να σκοτώνεται στη διάρκεια της άλωσης του Ιλίου. Όμως, στο κείμενο του Ομήρου ο Αχιλλέας θανατώνεται από το βέλος του Πάρη, του αδερφού του Έκτορα.
Τέλος, γνωρίζουμε από τη μυθολογία πως ο Μενέλαος επιστρέφει στη Σπάρτη ως νικητής, έχοντας μαζί του και τη νόμιμη σύζυγό του, την Ελένη. Απεναντίας, στην ταινία ο Μενέλαος σκοτώνεται από τον Έκτορα.
Αποστολίδου Σοφία, Β1
ΑπάντησηΔιαγραφήΚΡΙΤΙΚΗ ΤΗΣ ΤΑΙΝΙΑΣ ΤΡΟΙΑ
(του 2004, σε σκηνοθεσία Βόλφγκανγκ Πέτερσεν και σενάριο Ντέιβιντ Μπένιοφ, με πρωταγωνιστές τους: Μπραντ Πιτ, Έρικ Μπάνα, Ορλάντο Μπλουμ και Πήτερ Ο' Τουλ)
Η ταινία Τροία ήταν εμπνευσμένη και όχι βασισμένη στο ομηρικό έπος της Ιλιάδας. Η αλλοίωση των γεγονότων και η απουσία του ελληνικού δωδεκάθεου είναι πρόδηλη σε όλη τη διάρκεια της ταινίας.
Ο σεναριογράφος της ταινίας πήρε τη μυθολογία μας και την έκανε μια σούπα, μια σαλάτα με πολλά και διαφορετικά υλικά. Οι σεναριακές παρεμβάσεις είναι πολλές σε σχέση με το έπος του Ομήρου, κυρίως αφορά το τέλος τους έπους όπου έχουμε την κηδεία του Έκτορα. Το φινάλε της ταινίας προέρχεται από το επικό ποίημα του Quintus Smyrnaeus, Posthomerica.
Ο τίτλος της ταινίας Τροία και όχι Ιλιάδα αποδεικνύει ότι το περιεχόμενό της απέχει κατά πολύ από το περιεχόμενο του ομηρικού έπους. Οι διάλογοι των πρωταγωνιστών (ειδικά της Ελένης και του Πάρη πριν το τέλος της ταινίας) θυμίζουν σαπουνόπερα της δεκαετίας του 1980 και είναι έξω από το κλίμα της ομηρικής εποχής. Δεν δίνεται βάθος στους ηρωικούς χαρακτήρες του έπους, οι οποίοι παρουσιάζονται σε συνεχή σύγχυση και κυκλοθυμία.
Και η προσέγγιση των χαρακτήρων από τους ηθοποιούς ήταν εσφαλμένη. Ο Αχιλλέας συμπεριφέρεται σαν τον ΄΄αλήτη που τρομοκρατεί τη γειτονιά με τη μηχανή του΄΄ ενώ ο Αγαμέμνονας παρουσιάζεται μόνο ματαιόδοξος, με πολλές αδυναμίες και καθόλου έξυπνος και δυναμικός ηγέτης, που ένωσε τα βασίλεια της Ελλάδας για να ξεκινήσουν την εκστρατεία στην Τροία. Ο δε Πάρης εμφανίζεται σαν μωρό που έσπασε το κρυστάλλινο βάζο και μετά μαζεύεται από φόβο, με ορισμένες μόνο extreme εξάρσεις θάρρους.
Εξαιρετική ήταν μόνο η ερμηνεία του Πρίαμου – Πήτερ Ο’ Τουλ. Η υποκριτική του δεινότητα είναι φανερή όταν ζητά το πτώμα του Έκτορα, όπως και η ερμηνεία του Έρικ Μπόνα στο ρόλο του Έκτορα και του Σον Μπιν στο ρόλο του Οδυσσέα.
Πηγές: httpς://texnologia.net/troy-2004-tainia/2022/03
httpς://www.filmy.gr/movies-database/troy/
Συγκρίνοντας την ταινία Τροία και το έπος του Ομήρου Ιλιάδα, οι διαφορές που εντόπισα είναι οι ακόλουθες:
ΑπάντησηΔιαγραφήΣτην Ιλιάδα ο Διομήδης είναι ένας από τους καλύτερους πολεμιστές των Αχαιών. Όμως, ο ήρωας αυτός δεν υπάρχει στην ταινία Τροία.
Ο Αίαντας στο ομηρικό έπος αυτοκτονεί ενώ στην ταινία σκοτώνεται από τον Έκτορα.
Η Κασσάνδρα, η κόρη του Πριάμου και πολύ καλή μάντισσα, δεν εμφανίζεται στην κινηματογραφική ταινία.
Ο Πάτροκλος είναι με βάση το ομηρικό κείμενο καρδιακός, επιστήθιος φίλος του Αχιλλέα, ενώ στην αμερικανική ταινία εμφανίζεται ως ξάδερφός του.
Ο Μενέλαος επιστρέφει νικητής στη Σπάρτη έχοντας μαζί του τη νόμιμη σύζυγό του Ελένη. Ωστόσο, στη μεγάλη οθόνη ο Έκτορας θανατώνει το Μενέλαο.
Ο Αχιλλέας σύμφωνα με το έπος σκοτώνεται από το βέλος του Πάρη. Αντίθετα, ο σεναριογράφος της Τροίας θέλησε να βρίσκεται μαζί με άλλους Αχαιούς στο Δούρειο Ίππο και να σκοτώνεται στην άλωση και καταστροφή της πόλης των Τρώων.
Ο Αγαμέμνονας δολοφονείται από τη γυναίκα του Κλυταιμνήστρα κατά τα γραφόμενα του Ομήρου ενώ στην αμερικανική παραγωγή ο Ατρείδης βασιλιάς φέρεται να σκοτώνεται από την Βρισηίδα.
Η Ανδρομάχη γίνεται δούλα του Μενέλαου στην ιστορία του Ομήρου, στην ταινία όμως καταφέρνει να σώσει τον εαυτό της από τους νικητές Αχαιούς.
Τέλος οι θεοί του Ολύμπου συμμετέχουν ενεργά στο ομηρικό έπος ενώ στην ταινία γίνονται μόνο κάποιες αναφορές στον Απόλλωνα και στον Ποσειδώνα.
Παρά τις διαφορές που εντοπίζουμε στα δύο έργα, παρατηρούνται και κάποιες ομοιότητες, όπως:
Ο Πάρης κλέβει την ωραία Ελένη από το σπίτι της στη Σπάρτη και το γεγονός αυτό γίνεται η αφορμή του τρωικού πολέμου.
Η διαμάχη ανάμεσα στον Αγαμέμνονα και τον Αχιλλέα υπάρχει και κρίνει τη συνέχεια του πολέμου.
Ο Αχιλλέας μετά το φόνο του Έκτορα, σέρνει το νεκρό σώμα του γύρω από τα τείχη της Τροίας.
Ο Πρίαμος παρακαλεί τον Αχιλλέα να του δώσει το νεκρός σώμα του γιου του προκειμένου να του αποδώσει τις νεκρικές τιμές όπως αρμόζει σε κάθε άνθρωπο και βασιλιά.
Ο Αχιλλέας σκοτώνεται από το βέλος του Πάρη και ο Δούρειος Ίππος χρησιμοποιείται από τους Αχαιούς για την καταστροφή της Τροίας.
Γερογιάννης Βασίλης, Β1